statistik

torsdag 21 juni 2012

Min diabetes, för ni som inte vet:(


Min diabetes...

Ordlista som kan hälpa när du läser texten:
DIABETES: Diabetes är den sjukdom jag lever med.
BUKSPORTKÖRTELN: En körtel i kroppen som tillverkar insulin.
INSULIN: Vätskan i kroppen som bryter ner sockret i blodet.
BLODSOCKER: Blodsockret mäter man ofta, för att veta hur mycket socker mna har i blodet. Blodsocker mäter man för att veta hur mycket insulin man ska ta. Blodsockret blir högt av just socker och bryts ner av insulin. Blodsockret ska ligga mllan 4 & 8.
INSULINPUMP: Istället för att ta sprutor hela tiden så har man en pump man kan ta insulin med.
Nu ska jga vara öppen och prata om min diabetes, en sak jag kanske inte riktigt känner för att prata om så mycket i vanliga fall. Jag lider av en sjukdom som heter diabetes, diabetes innebär att en körtel i kroppen går sönder (man vet inte varför/hur). Den här körteln kallas för buksporkörteln och den tillverkar en viktig vätska som man behöver ha för att överleva, den vätskan heter insulin. Under dagen äter vi en mängd socker, sockret går ut i blodet och man kan mäta hur mycket socker man har i blodet (blodsocker). Man får inte ha för högt blodsocker för det är farligt för kroppen. För att inte ha för högt blodsocker så ger kroppen ut insulin som gör att blodsocket ligger bra. Det är DET som inte funkar hos mig. Eftersom att min buksportkörtel är trasig så kan inte min kropp ge ut insulin.Om många år kan det bli möjligt att byta ut sin trasiga buksportskörtel mot en konstgjord eller en från en gris. Så istället så måste jag få i mig insulin på ett annan sett, men hur? Jo, jag tar sprutor varje gång innan jga ska äta någonting eller om jag har högt blodsocker. Fast istället för att ta sprutor hela jävla tiden så har jag en fiffig maskin som kallas för en insulinpump (pump). Pumpen har en nål som man fäster på magen. Man sätter alltså in en nål i magen... Den nålen ska man sätta i och byta var tredje dag :( INTE KUL...
Insulinet får man genom pumpen, man får knappa in en speciell dos man vill ha och sen gör pumpen jobbet! Insulinet pumpas in och det svider lite, men man vänjer sig.
Man måste också ta det där blodprovet innan maten också så att man vet hur mycket insulin man ska ta. Ju högre blodsocker, ju mer insulin. Det funkar som en våg, så mycket socker det finns i maten man äter måste väga jämt med hur mycket insulin man tar. Äter man mycket socker, tillexempel godis så måste man också ta mycket insulin.
Det blev ett konstigt inlägg, men jag har typ ingen fantasi om vad jag ska blogga om... Så nu har ni lärt känna en stor del av mitt liv.
Jag tar gärna emot frågor, som kommentar eller mail : sigtunasryttare@hotmail.com
Hoppas att ni har lärt er någonting nytt, och tänk på att inte klaga över att vara lite förkyld ibland för i min verklighet så finns bara det här. Sprutor, blod, nålar, och lidande.
Har inte så mycket mer att säga, så vi hörs! :) OBS! inte jag på bilderna :)

1 kommentar:

  1. SV: Tack så mycket nessi, han är så söt, var det ok att han kom med på bild? :P

    SvaraRadera